Vacanţǎ la Londra (2) – Muzeele

Ȋn Londra, majoritatea muzeelor sunt gratuite. Si când intri într-unul, o sǎ vrei dupǎ aia sǎ intri în mai multe. Pentru cǎ nu sunt plictisitoare, pentru cǎ au ceva interactiv, te implicǎ şi pe tine, nu rǎmâi doar spectator cu mâinile în sân. Poţi face şi fotografii, atâta timp cât nu foloseşti blitzul, iar dacǎ faci asta, un domn sau o doamnǎ politicoasǎ o sǎ-ţi atragǎ atenţia imediat. Cu toatǎ afluenţa de care au parte zilnic, muzeografii nu sunt, totuşi, zbiri ca la noi, sunt prezenţi, dar într-un mod neinvaziv. Unele muzee, nu toate, permit artiştilor sǎ schiţeze şi ǎsta e un alt avantaj care face experienţa muzeului atât de interesantǎ.


Dupǎ expoziţia Virginia Woolf, de care o sǎ vorbesc luni, am intrat în National Portrait Gallery sǎ vedem şi ansamblul permanent. NPR înseamnǎ o colecţie de portrete ale unor oameni de stat, politicieni, regi, regine, amante, scriitori sau actori, şi poveştile lor de viaţǎ. Sunt sute de mii de portrete, toate reprezentând personalitǎţi britanice de pe parcursul a cinci secole, şi toate sunt cu adevǎrat impresionante. M-am bucurat când am gǎsit o schiţǎ a lui Jane Austen fǎcutǎ de sora ei, Cassandra, şi un portret al unei Beatrix Potter maturǎ, despre care citisem înainte sǎ plec. Recomand, cǎ tot suntem aici, filmul Miss Potter, e delicios. 








Pentru cǎ era la doi paşi în spate, am intrat şi la National Gallery. Aici am dat de şi mai multǎ lume şi de pictori consacraţi. Galeria e, de fapt, un labirint şi dacǎ nu ai un plan, unele sǎli îţi vor rǎmâne necunoscute. Noi am umblat în neştire, dar a fost foarte bine şi aşa.





Science Museum a intrat pe listǎ mai mult pentru Luc. Nu mi-aş fi închipuit niciodatǎ cǎ o sǎ mǎ prindǎ şi pe mine. Sunt şi aici mii de exponate, de la avioane la cipuri, aranjate într-o halǎ supradimensionatǎ oferind informaţii interesante despre spaţiu, atmosferǎ, viitor, ADN, psihologie, tehnologie şi medicinǎ. 



Peste drum de Science Museum se aflǎ Victoria and Albert Museum, muzeul de artǎ şi design, care e ge-ni-al. Cuprinde exponate de toate felurile şi din toate epocile, colecţii impresionante de sculpturi, medalii, instrumente muzicale. Coexistǎ armonios acolo picturi gigantice de Rafael, paturi cu baldachin din epoca Regenţei, machete de castele, vase, ceramicǎ, costume, scrinuri, etc. Pe deasupra, fiecare nivel are un Study Room, unde poţi sǎ-ţi verifici cunoştinţele şi unde poţi sǎ te foloseşti de obiectele expuse. Astfel, eu m-am îmbrǎcat cu o crinolinǎ şi am putut trimite un mail cu un exlibris pe care l-am fǎcut pe calculator. 




Etichete: , ,