Festinul literar de vineri (1)

Încep azi o nouă rubrică pe acest blog. Am denumit-o generic Festinul literar de vineri şi va cuprinde citate despre plăcerea gustului şi a mesei peste care dau în lecturile mele (cărţi, bloguri, reviste etc). Mă gândesc la ea de mult timp şi sper că o să servească drept inspiraţie. Am ales să asezonez citatele cu un tablou (celebru sau nu) cu scopul de a afla mai multe şi despre această artă.

Să înceapă festinul!





Jacques Autreau - Les buveurs de vin


“La ora indicată, i-am văzut pe cei doi convivi ai mei, proaspăt raşi, bine pieptănaţi, bine pudraţi: doi bătrânei încă verzi şi foarte vioi.
Au surâs de plăcere când au văzut masa gata, cu faţă de masă albă, trei tacâmuri aşezate, şi la fiecare loc două duzini de stridii, cu o lămâie strălucitoare şi aurie.
La cele două capete ale mesei era amplasată câte o sticlă de vin de Sauterne, ştearsă cu grijă, cu dopul scos, ceea ce indica în mod sigur că trecuse mult timp de când fusese destupată.
[…] După stridii, care erau foarte proaspete, s-au servit frigăruile cu rinichi, o casoletă de foie gras cu trufe, şi în final, fondue.
Ingredientele fuseseră puse într-o crăticioară, care a fost adusă pe masă cu un reşou cu alcool etilic. Eu am trecut la amestecarea lor, avântându-mă pe câmpul de bătălie, iar cei doi nu pierdeau niciuna dintre mişcări.
[…] După fondue au sosit fructele de sezon şi dulceţurile, o ceaşcă de moca veritabilă făcută à la Dubelloy, a cărui metodă începea să se răspândească, şi în final două tipuri de lichioruri.
O dată micul dejun terminat, le-am propus convivilor mei să facem puţină mişcare, şi pentru aceasta să facem turul apartamentului meu, apartament care este departe de a fi elegant, dar care este vast, confortabil, şi unde prietenii mei se simţeau cu atât mai bine cu cât plafoanele şi poleielile cu aur datează de la mijlocul domniei regelui Ludovic al XV-lea”.

(din Fiziologia gustului de Jean Anthelme Brillat-Savarin - "Întâmplări din Gastropolis. 14 mărturii şi investigaţii de neuitat din cetatea ideală a gastronomilor şi gastrofililor”. Colecţiile Cotidianul)

Etichete: