Festinul literar de vineri (3)

Ingres - Louis XIV et Molière déjeunant à Versailles

[…] regele cina la o măsuţă separată care domina, asemenea biroului unui preşedinte, mesele alăturate; o biată măsuţă, am spus: s-ar cuveni să ne grăbim s-adăugăm că măsuţa era totuşi cea mai mare dintre toate.
În plus, era măsuţa pe care se îngrămădeau bucate fără număr, variate, peşti, vânat, cărnuri de animale domestic, fructe, legume şi conserve. […]
Regele începea prin a mânca mai multe supe, fie laolaltă, într-un soi de ghiveci, fie separate; le amesteca, sau mai bine zis le despărţea sorbind câte un pahar de vin vechi. […]
Porthos primi tava cu friptură de miel şi-şi puse în farfurie.
-          Ei bine? întrebă regele.
-          Alese bucate! răspunse Porthos stăpânit.
-          Prin părţile dumitale se găsesc oi la fel de gustoase, domnule du Vallon? continuă regele.
-   Sire, zise Porthos, cred că şi de pe unde mă trag eu, ca peste tot, ce-i mai bun este, înainte de toate, al regelui; apoi, eu nu mănânc carnea de oaie pregătită în acelaşi fel în care este pregătită pentru Majestatea Voastră.
-          Aha! Şi cum o mănânci dumneata?
-          De obicei, îmi comand un miel întreg.
-          Întreg?
-          Da, Sire.
-          Cum adică?
-   După cum urmează: bucătarul meu – năzdrăvanul e neamţ - , bucătarul meu împănează mielul cu pricina cu cârnăciori aduşi de la Strasbourg, cu şunculiţe pe care le comandă de la Troyes, cu prepeliţe de la Pithiviers; apoi, ca prin farmec, dezosează oaia, ca pe-o pasăre, lăsându-i totuşi pielea, care capătă o crustă rumenită; şi când o tai felii, ca pe-un cârnat vârtos, lasă o zeamă roşietică, plăcută la vedere şi deosebit de gustoasă deopotrivă.

[din Vicontele de Bragelonne de Alexandre Dumas - “Întâmplări din Gastropolis. 14 mărturii şi investigaţii de neuitat din cetatea ideală a gastronomilor şi gastrofililor”. Colecţiile Cotidianul)

Etichete: